Inovatyvios fizinio aktyvumo ir visuomenės sveikatos skatinimo iniciatyvos mažiau pasiekiamuose Lietuvos regionuose

Inovatyvios fizinio aktyvumo ir visuomenės sveikatos skatinimo iniciatyvos mažiau pasiekiamuose Lietuvos regionuose

 

Trukmė – 2019 m. liepos 22 d. – 2020 liepos 22 d.

Projektą finansuoja – Sveikatos stiprinimo fondo lėšomis

Projekto vykdytojas – VšĮ Socialinės partnerystės centras

Projekto partneriai – Anyksčių rajono Kavarsko biblioteka, Kavarsko pagrindinė – mokykla-daugiafunkcinis centras, Marcinkonių pagrindinė mokykla, Užsieniečių registracijos centras,  Šalčininkų rajono Deveniškių “Ryto” gimnazija, Deveniškių Adomo Mickevičiaus gimnazija, Geros savijautos centras SANUS, Dzūkijos Nacionalinis parkas

Trumpas projekto aprašymas

Projekto tikslas – inovatyviomis veiklomis skatinti vaikų ir jaunimo gyvenančių kaimo/miestelių vietovėse, pabėgėlio statuso Lietuvoje prašantiems užsieniečiams (vaikams, besilaukiančioms moterims, senjorams ir kt.) bei bendruomenės nariams, fizinį aktyvumą, stiprinti psichinę sveikatą nestandartiniais problemų sprendimais, gerinti jų  fizinę ir psichinę sveikatą ir skatinti prigimtinį fiziologinį judėjimo poreikį.

SPC komanda sausio 25 d.- kovos 29 d mėnesiais užsieniečių registracijos centre, Pabradėje, Švenčionių rajone organizavo 20-ties mokymų ciklą skirtą Lietuvos prieglobsčio prašytojams, siekiant stiprinti jų fizinę bei psichinę sveikatą inovatyviais būdais. Mokymų dalyviai iš skirtingų pasaulio šalių t.y. Vietnamo, Afrikos, ŠriLankos, Indijos ir kt. turėjo galimybę pasidalinti apie savo asmenines patirtis ir apie savo gimtųjų šalių tradicijas, susijusias su sveika gyvensena, mityba, fizinio aktyvumo veiklomis, grūdinimusi bei sportu. Taip pat buvo pristatomi Pasaulio sveikatos organizacijos tyrimai, Darnaus vystymosi tikslai susiję su visuomenės sveikatos stiprinimu, buvo pasakojama apie fizinio aktyvumo naudą bei prisiminėme sėkmės istorijas, kuomet žmonės išsigydė sunkias ligas, keisdami gyvenimo būdą bei teisingai judėdami, pažindami savo kūną ir kt. Pristatyta žmogaus judesių fiziologija, fiziologinis mechanizmas. Buvo demonstruojami įvairūs pratimai, sportai, judesiai tuo pačiu mokantis apie žmogaus judėjimo galimybes ir kt. Buvo smagu stebėti kaip inovatyvis fizinio aktyvumo veiklos junga viso pasaulio bendruomenę.

Projekto metu dalyviams buvo išsiaiškinti fizinio aktyvumo įgūdžiai, poreikis bei lygis. Nustatyta fizinė būklė pagal kurią buvo parengtos individualios pratimų programos bei Projekto dalyviai sužinojo kokia fizinė veikla jiems tinkamiausia, nuosekliai aptarta kaip pradėti užsiimti fizine veikla, kaip ugdyti fizinio aktyvumo įpročius bei suteiktos gaires nuo ko reikėtų pradėti.

Projekto pabaigoje visi dalyviai pagerino fizinio aktyvumo įgūdžius bei pagerėjo būklės rodikliai. Dalyviai sugeba įvertinti savo ir kitų fizinį aktyvumą kaip pakankamą/nepakankamą, žino asmeninius fizinio aktyvumo poreikius bei laikosi susidaryto fizinio aktyvumo plano.Dalyviai pasidalino įvairia kultūrine patirtimi bei skirtingose valstybėse vyraujančiais fizinio aktyvumo būdais ir darbais, išmoko taisyklingai atlikti įvairius pratimus bei sužinojo, kad kiekvienas gali sportuoti ir sportui nereikia jokių ypatingų sąlygų. Taip pat išmoko savarankiškai atlikti pratimus pagal bendrą ir individualią treniruočių programą;

Dalyviai susipažino su mitybos rekomendacijomis, dalyvavo praktines sveikatai palankaus maisto gamybos dirbtuvėse, sužinojo naujausias mitybos rekomendacijas, sugebės pasigaminti sveikatai palankų maistą bei žinos, kad toks maistas taip pat gali būti greitai paruošiamas, išmoko susiskaičiuoti individualų reikiamą kcal kiekį bei sužinojo maisto produktus iš kurių galėtų gauti reikiamas kcal; Projekto dalyviai vengia sveikatai žalingo maisto bei rinksis sveikatai palankiausią maistą. Dalyviai sužinojo fizinio ir protinio darbo higieną, išmoko kaip planuotis dienos režimą efektyviai paskirstydami fizinį ir protinį darbą;

Dalyviai susipažino su stuburo struktūra, funkcijomis bei stuburo sveikatos išsaugojimu, suformuotas teigiamas požiūris į taisyklingą laikyseną, išmoko ergonominių padėčių, išmoko ergonomiškai atlikti darbus. Dalyviai susipažino su fizinio aktyvumo rekomendacijomis vaikams, suaugusiems ir senjorams, sužinojo apie fizinio aktyvumo naudą, kritiškai išmoko vertinti savo judėjimą tam tikrose veiklose, suprato poreikį judėti, dalinasi žiniomis su kitais, sužinojo savo fizines galimybes bei jų ribas, išsiugdė įpročius būti aktyviu.

Projekto dalyviai susipažino su treniruotėmis/mankštomis lavinančiomis pusiausvyrą, jėgą, lankstumą, judesių koordinaciją, širdies ir kraujagyslių sistemos bei kvėpavimo sistemos ištvermę. Projekto dalyviai išbandė įvairius pratimus bei išmoko juos atlikti taisyklingai atlikti, pagerėjo Projekto dalyvių judesių koordinacija bei širdies ir kraujagyslių sistemos ir kvėpavimo sistemos veikla, padidėjo ištvermė ir kt,

Projekto dalyviai susipažino su efektyviausiais grūdinimosi būdais, bei kaip pradėti grūdintis, sužinojo apie grūdinimosi poreikį ir naudą sveikatai, susidomėjo šia sveikos gyvensenos disciplina bei galės perteikti žinias kitiems žmonėms, Žinos grūdinimosi būdus

Dalyviai įtvirtino žinias praktiškai išbandydami grūdinimosi būdus bei pasidalindami patirtimi.

Projekto dalyviai išlavino lankstumą, išmoko tempimo pratimų technikos, išmoko atlikti mankštos ir apšilimo pratimus. Fizinio aktyvumo pagalba išmoko susitvarkyti su stresinėmis situacijomis, nes pakankamas fizinis aktyvumas yra viena iš geriausių priemonių padedančių suvaldyti stresą. Išbandė įvairias metodikas tokias kaip gilusis kvėpavimas, pasivaikščiojimas, sportas ir kt. Dalyviai išmoko giliojo ir taisyklingo kvėpavimo technikų, sužinojo apie deguonies poreikį organizmui, protiniam ir fiziniam darbui. Dalyviai sužinojo  kaip kvėpuoti įvairių fizinių ir kitų veiklų metu, turimas žinias pritaikys ir pasibaigus projektui.

Projekte išsprendėme nuolatinį vaikų nesaugumo jausmą. Vaikai išmoko atpažinti destruktyvaus ir sau kenkiančio elgesio veiksmus, nes tik teisingai ir laiku nustačius, pažinus tikrąsias savo ir kitų elgesio priežastis, galima parinkti tinkamas prevencijos ir gydymo priemones.Panaudojant neuroedukacijos metodus  padėjome projekto dalyviams bei vaikų grupėms gerinti psichinę sveikatą, įgyti bazinių, socialiai atsakingai asmenybei būdingų bruožų, sustiprinome socialinius, emocinius ir dvasinius gebėjimus, kurie padės vaikams ir paaugliams valdyti emocinius sutrikimus, agresiją, hiperaktyvumą bei padės sustiprinti mokymosi motyvaciją ir pasitikėjimą savimi.